Či už si uvaríte šálku dobrého čaju, lahodnú čiernu kávu, punč alebo varené víno, siahate vo väčšine po mede alebo cukre. Ak však držíte diétu alebo sa stravujete zdravo, či nebodaj low carb alebo low fat, už to so sladením nie je také jednoduché. I keď každé sladenie môže do vášho nápoja pridať patričnú sladkosť, výživové hodnoty toho ktorého sladidla sa určite líšia. Každé má svoje výhody aj nevýhody. Med aj cukor sú uhľohydráty zložené predovšetkým z glukózy a fruktózy.

Používajú sa ako ingrediencie v mnohých balených potravinách a receptoch. Pri nadmernom používaní však môžu obidve viesť k nárastu hmotnosti. Pri ketónovej diéte je preto nevyhnutné nahradiť cukor či med iným sladidlom. Dostatočne sladkým, ale bez vysokého glykemického indexu. To isté sa týka aj vianočného pečiva, ktorého sa každoročne nehodláme vzdať. Linecké lepené koláčiky, lístkové cesto a pizza slimáky z neho, čokoládovo-kokosové guľôčky, perníky či medovníky. Nie jednému sa pri výpočte týchto sladkých dobrôt zbiehajú slinky.

Sviatky sú obdobím radosti a hojnosti. Neoddeliteľnou súčasťou Vianoc je samozrejme aj dobré jedlo. Lenže klasické sviatočné jedlo je preplnené prázdnymi kalóriami, cukrami a tukmi, ktoré nie sú kamaráti s našou figúrou. Ale čo keby sa dalo maškrtiť počas sviatkov aj zdravo a bez cukru? Keď už nič iné, vyskúšajte aspoň cez sviatky sladiť čakankovým sirupom. Je tvorený predovšetkým vlákninou – inulínom. Inulín je rozpustná vláknina, ktorá nie je stráviteľná tráviacimi enzýmami. K jej rozkladu dochádza až v hrubom čreve, kde sa tejto práce ujmú prospešné baktérie, pre ktoré je inulín v podstate potravou. Príjem čakankového sirupu teda pozitívne ovplyvňuje črevnú mikroflóru.

Čakanka podporuje náš imunitný systémdetoxikuje organizmus, má antibiotické a antiseptické účinky, zlepšuje funkciu pečene, žlčníka, podporuje tvorbu krvi a obnovuje črevnú mikroflóru. Čakanka obyčajná je často považovaná len za burinu, ktorá nedáva veľké plus v dizajnovej stránke našich trávnikov. Tento prívlastok sa jej však vôbec nehodí, pretože je naozaj extrémne zdravá. Čakanka je veľmi dobrým zdrojom minerálnych látok a vitamínov. Dokáže takisto znížiť chuť do jedla, čo je pri chudnutí, samozrejme, veľmi dôležité. Aminokyseliny, ktoré sú spojené s pocitom hladu, znižujú pravdepodobnosť prejedania sa a podporujú pocit plnosti. Práve preto sa vám bude chudnúť omnoho jednoduchšie.

Ak ste sa rozhodli tento rok trošku v rámci sladenia ubrať a chcete prehodnotiť či zmeniť svoje stravovacie návyky, pozmeňte receptúru hneď pri pečení vašich vianočných dobrôt. A ak sa vám nebodaj naozaj nechce piecť a tráviť čas v kuchyni, zabezpečte si low carb a low fat vianočné pečivo, po ktorom rozhodne nepriberiete a navyše si ešte aj pochutíte.

Pridaj komentár