„Čo lezie hore hnedé a nadol zlezie biele?“ Kľúčom k riešeniu je kokosovník obyčajný alebo palma kokosová. Pre tretinu planéty tvorí každodennú súčasť zdravého jedálnička, u nás ho považujeme ešte stále za exotickú potravinu. Kokosový orech sa v poslednom čase stal obľúbenou súčasťou našej stravy, a to v rôznych jeho podobách. Hovoríme o kokosovom masle, kokosovom oleji, kokosovej vode, strúhanom kokose či kokosovom nápoji. Len máloktorá potravina má také mnohostranné použitie ako kokosový olej a len máloktorá sladkosť nemá aj kokosovú verziu. V posledných rokoch získava kokosový olej veľmi rýchlo obľubu. Na čo je kokosový olej dobrý a kedy sa mu treba radšej vyhnúť?

Kokos nájdete bežne v obchodoch predovšetkým sušený. Mnoho zákuskov, koláčov, ale aj proteínových tyčiniek by bez neho nemalo tú pravú chuť. Celý orech má, nie len v kuchyni, svoje uplatnenie. Škrupina sa kedysi používala ako riad v kuchyni, kokosová voda uhasí smäd, pritom obsahuje minerálne látky a vitamíny. Z jedného mladého plodu sa dá získať priemerne okolo 500 ml kokosovej vody, z tých väčších aj takmer 1 liter. Zretím kokosových orechov sa podiel kokosovej vody zmenšuje, ale úplne nezmizne. Z dužiny sa sušením a lisovaním získava kokosový olej, kokosové mlieko a dužina sa ďalej sa spracúva na kokosovú múku a strúhaný kokos. Strúhaný kokos a kokosová múka sa vyrábajú z nastrúhanej a vysušenej dužiny kokosového orecha. Keďže neobsahuje lepok, je obľúbená najmä v bezlepkovej kuchyni.

Kokos v priamom prenose

Palme kokosovej, na ktorej orechy rastú, sa darí predovšetkým v trópoch. Ide o úžasný zdroj energie a tukov. Rozsah jeho použitia je v týchto oblastiach úctyhodný. Kokosová palma, na ktorej kokos rastie a samotný kokos má vo svete široké využitie. Používa sa nielen na výrobu vlákien a ako palivo, ale aj na výrobu hudobných nástrojov, či ako tradičný ázijsky a tichomorský prírodný liek. Po celé stáročia sa kokos vyhlasoval za silný liek proti nevoľnosti, horúčke, vyrážkam, bolesti ucha, bolesti hrdla, zápale priedušiek, vredom, astme, obličkovým kameňom, bolesti zubov a všiam. Coco, čo v preklade znamená opičia tvár, je názov, ktorý tomuto ovociu dali Španielsky prieskumníci kvôli trom priehlbinkám, ktorá sa nachádzajú na jeho škrupinke a pripomínali im smejúcu sa opicu. Tieto tri priehlbinky sú práve miestom, ako najľahšie otvoriť kokosový orech. Kokosový olej sa získava dvoma možnými spôsobmi. Rafináciou zo sušeného jadra, ktoré prechádza bielením a sušením. Pri tomto procese dochádza k strate časti živín. Avšak olej je zvyčajne lacnejší. Druhou možnosťou je lisovanie.

Tip

Dbajte na najvyššiu kvalitu olejov. Tú dosahuje panenský kokosový olej lisovaný za studena. Studeným lisovaním si zachováva všetky živiny a vitamíny. Kokosový olej skladujte na tmavom mieste. Je potrebné ho chrániť pred slnečným žiarením, ale keďže je teplotne stabilný, nemusí byť uložený v chladničke.

Nie je to len strúhaný kokos do koláča

Kokosový olej je tvorený predovšetkým tukmi, a to nasýtenými. Aj keď sú tuky základom našej stravy, mali by v našom jedálničku prevažovať tuky nenasýtené nad nasýtenými. Športovci kokosový olej vyhľadávajú práve kvôli mastným kyselinám, ktoré sa neukladajú do tukových zásob, ale sa v tele postupne uvoľňujú.

Rozhodne treba podotknúť, že kokosový olej:

  • obsahuje antioxidanty,
  • dodáva energiu postupne,
  • má protizápalové, protiplesňové a protivírusové účinky,
  • podporuje obranyschopnosť organizmu.

Kokos má vysoký obsah vlákniny, ktorá dodáva pocit sýtosti na dlhšiu dobu a pomáha regulovať návaly hladu. Má tiež vysoký obsah kyseliny laurovej, ktorá sa premieňa na monolaurín. Monolaurín je zlúčenina nachádzajúca sa aj v materskom mlieku a posilňuje imunitu. Okrem iného obsahuje vysokú dávku mangánu, draslíka a fosforu. Kokosové orechy obsahujú značné množstvo tuku, ale na rozdiel od iných orechov, ktoré obsahujú nasýtené mastné kyseliny, kokos obsahuje látky, ktoré pôsobia antibakteriálne.

Všetko má svoje pre a proti

Vplyv rôznych foriem tuku na ľudské zdravie a úmrtnosť skúmalo už mnoho výskumov. Ich výsledky jednoznačne potvrdzujú, že pre človeka nie je dôležité len množstvo tukov, ktoré skonzumuje, ale ešte dôležitejšie je to, o aký druh tuku ide a z akého zdroja pochádza. Kokosový olej obsahuje dokonca dvakrát viac nasýtených mastných kyselín ako masť. Aj napriek pozitívnym vlastnostiam to s konzumáciou kokosového oleja netreba preháňať. Ak sa vo väčšej miere dostávajú do krvného obehu nasýtené mastné kyseliny, zvyšuje sa hladina škodlivého cholesterolu. Zvyšuje sa následne aj riziko infarktu myokardu, upchávaniu ciev a kardiovaskulárnych chorôb.

Kokosový olej v kuchyni

Neobsahuje cholesterol a je ľahko stráviteľný. Oproti iným olejom alebo dokonca oproti maslu má vyšší bod prepálenia oleja. Hodí sa preto aj na smaženie – napr. palaciniek, zeleninových placiek, pečenie sladkých koláčov. Hodnota prepálenia dosahuje cca 177 – 200 °C.

Starostlivosť o pokožku

Kokosový olej má pre svoje antibakteriálne a antivirotické účinky schopnosť urýchľovať hojenie rán. Vyskúšajte ho aj pri problémoch s akné, ekzémoch či vyrážkach. Sám o sebe póry neupcháva a prejavy akné nezhoršuje. Je vhodný aj na každodenné použitie pri starostlivosti o vysušenú pleť a pery. Môžete ho použiť aj na nechty a problematickú kožu v okolí nechtov. Samotné nechty budú pevnejšie, nebudú sa štiepiť a pokožka nebude trpieť zádermi. Dostáva sa hlboko do pokožky. Pokožke aj vlastnej psychike urobíte dobre, keď sa kokosovým olejom necháte pomasírovať. Kokosový olej sa veľmi dobre vstrebáva, pretože obsahuje tuky podobné tukom pokožky.

Vlasová kozmetika

Použite kokosový olej ako vlasovú masku. Vlasom dodáte lesk a pružnosť. Urobte si zábal, ak máte vlasy poškodené a končeky rozštiepené. Nezabudnite si potom vlasy aj umyť. Kokosový olej môžete použiť aj po samotnom umytí vlasov. V malom množstve ho vmasírujte do umytých a vlhkých vlasov. Môžete ho votrieť do končekov vlasov aj počas dňa. V takom prípade to nepreháňajte. Kokosový olej naozaj premasťuje. Určite nechcete mať vlasy namiesto vyživených mastné.

Pomáha pri chudnutí?

Zvyšuje činnosť metabolizmu a môže pomôcť pri chudnutí. Niektoré štúdie poukazujú na to, že ľudia, ktorí skonzumovali 2 lyžice tohto oleja, denne spálili viac kalórií ako tí, ktorí ho skonzumovali menej. Skoro každá sladkosť, či už proteínová tyčinka alebo palacinka, majú aj svoju kokosovú verziu. Aj tu však treba dávať pozor na to, čo si doprajete a koľko má daný produkt cukru, aby ste neprijímali úplne zbytočné cukry, ktorých sa neviete zbaviť ani diétou. Vyskúšajte Protein Bueno Prodietix – tu určite nenarazíte na nepríjemný umelý chvostík, ale na skutočnú sladkú chuť kokosu a jemnej oblátky. Navyše, štúdia z roku 2009 zistila, že ženy konzumujúce 2 lyžice kokosového tuku denne počas 12 týždňov, mali nižšie množstvo brušného tuku, ktorý prispieva k srdcovým ochoreniam. Ale to všetko sú len štúdie a vaše telo je vaše telo. Každý extrém, v podobe veľkého množstva tohto oleja, nie je správnou voľbou. Neobmedzte svoje stravovanie len na kokosový olej, kombinujte.

Podľa odborníkov obmedzenie príjmu nasýtených tukov v strave a zvýšenie príjmu nenasýtených mastných kyselín, prináša veľké zdravotné výhody a znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení. Kokosový olej obsahuje väčšinu nasýtených tukov – ich obsah je v ňom dokonca vyšší, než v palmovom oleji, masle alebo v bravčovej masti. Hoci kokosový olej obsahuje aj niektoré živiny, vitamíny a polyfenoly, nemožno ho označiť za super zdravý a je potrebné ho konzumovať s mierou. Niekoľko štúdií dôsledne ukázalo, že konzumácia kokosového oleja zvyšuje „zlý“ cholesterol LDL, čo je nepriaznivé pre kardiovaskulárne zdravie. Aj keď má kokosový olej relatívne vysokú koncentráciu triglyceridov so stredne dlhým reťazcom MCT, klinické výhody komerčných MCT olejov nemožno zovšeobecniť na kokosový olej.

Pridaj komentár