Premnožené kvasinky (kandidóza) dokážu poriadne potrápiť. Väčšinou ich poznáte v podobe rôznych nepríjemných gynekologických problémov. Prejavujú sa ale aj inak. Možno ani neviete, že sa to týka aj vás. V dnešnom článku sa pozrieme na to, čo patrí medzi prejavy kandidózy a či vám proti kvasinkovej infekcii môže pomôcť nízkosacharidová diéta.

Kvasinky sú bežnou súčasťou ľudského tela. Pri ideálnych podmienkach žijú v rovnováhe s ostatnými baktériami a telu prospievajú. Ak však dôjde k akýmkoľvek výkyvom, ktoré vedú k ich premnoženiu, môžu spôsobiť veľa problémov. Na vine môžu byť:

  • lieky (prevažne antibiotiká),
  • nadmerný stres,
  • fajčenie,
  • dlhodobá spánková deprivácia,
  • oslabená imunita,
  • zlý jedálniček.

Kvasinky žijú z jednoduchých cukrov. Ak je strava plná bielej múky, sladkostí alebo alkoholu, je úspech v podobe ich premnoženia takmer zaručený. Okrem samotnej liečby problému, môže pomôcť aj protikvasinková diéta.

Existuje viac ako dvadsať rôznych druhov kvasiniek, ktoré vás môžu potrápiť. Najčastejšou je však Candida albicans, ktorá spôsobuje kandidózu. Infekcia sa nemusí odohrávať iba v intímnych častiach tela. Môže sa vyskytovať prakticky kdekoľvek. Jej príznaky sú veľmi rozmanité. Patria sem napríklad problémy s kožou, trávením, zmeny nálad alebo dokonca aj depresia.

Kľúčom k víťazstvu nad premnoženými kvasinkami je okrem samotnej liečby, obmedziť príjem sacharidov, ktoré v bežnej strave prevažujú nad tukmi a bielkovinami. Rýchle cukry sú tu vyložene tabu. Protikvasinková diéta znamená taktiež vynechanie bielej múky, cestovín, strukovín, väčšiny ovocia a sladkej zeleniny.

Na veľmi podobnom jedálničku ako je postavená protikvasinková diéta, je založená aj nízkosacharidová (proteínová) diéta. Jej základom sú potraviny bohaté na kvalitné bielkoviny a tuky, a naopak, je veľmi obmedzený príjem sacharidov. Premnožené kvasinky tak rýchlo stratia svoj zdroj potravy. Okrem toho, že zatočíte s kvasinkami, bude príjemným bonusom aj výrazný úbytok na váhe.

Ak nechcete riešiť nákupy potravín a zostavovanie jedálnička, môžu byť pre vás ideálnou voľbou diétne programy KetoMix. Pre každého je pripravený konkrétny diétny plán so všetkými pokrmami, ktorých príprava je veľmi jednoduchá a zároveň obsahujú všetky potrebné živiny. Môžete si pripraviť proteínovú polievku, kašu, palacinku, pečivo alebo cestoviny. Všetko bez cukru. Po celý čas máte navyše k dispozícii výživové poradkyne, ktoré vám pomôžu a poradia.

Protikvasinková diéta má svoje špecifiká. Sama o sebe odvedie veľký kus práce. Aby ste v boji proti kvasinkám mali stopercentnú istotu, je vhodné ju podporiť ešte týmito piatimi opatreniami:

  1. Dodržujte pitný režim – úplne vynechajte sladké nápoje, pite iba čistú vodu a nesladené čaje.
  2. Zaraďte do jedálnička potraviny s probiotickými účinkami – nesladené kefírové mlieka, kyslomliečne nápoje, biele jogurty alebo kvasenú zeleninu (ako napríklad kyslú kapustu).
  3. V boji proti kvasinkám pomôžu aj bylinky – kurkuma, oregano, čaj z levandule, šalvia alebo kapucínka.
  4. Jedzte cesnak – je to prírodné antimykotikum a má silné antibakteriálne účinky. Ako prevencia vám postačia 2 strúčiky surového cesnaku denne.
  5. Detoxikujte – pomocou detoxu sa telo čistí od škodlivých látok. Veľa pite a spite, odľahčite svoj jedálniček a pridajte ľahký pohyb. Celý proces môžete podporiť aj prírodnými tabletkami alebo bylinnými kúrami.

Bujnenie kvasiniek vo vašom tele môžete podporiť nielen nevhodným jedálničkom, ale pozor si musíte dať aj na rôzne baktérie a plesne. Niekedy si ani neuvedomíte, kde všade ich môžete nájsť. Celý problém s kandidózou sa potom môže veľmi ľahko zopakovať a držať protikvasinkovú diétu bude pre vás vlastne zbytočné.

Stačí jediný plesnivý kúsok v chladničke a máte tu problém. Plesne sa veľmi rýchlo šíria aj do ďalšieho jedla. Potraviny v chladničke preto pravidelne kontrolujte a chladničku umývajte dezinfekčnými prostriedkami.

Všímajte si, či majú ovocie alebo zelenina iba tzv. „modriny“ z toho, že sú obité, alebo už ide o hnilobu. Ak je to ten druhý prípad, nestačí len vyrezať postihnutú časť. Rovno celý kus vyhoďte. Aj keď to nie je na prvý pohľad jasné, zárodky plesní a baktérií už napadli celý plod.

Aj chlieb a pečivo majú tendenciu podliehať rýchlo plesniam. Keď už sa raz na nich vyskytne pleseň, nestačí vyhodiť len napadnutý kus. Je potrebné vyčistiť celý chlebník a pri vysokej teplote vyprať aj utierku alebo vrecko, kde bol uložený.

Či je to termoska na čaj alebo obyčajná fľaša na pitie, aj tam sa plesne a rôzne baktérie rady usídľujú. Všetky tieto nádoby preto pravidelne a dôkladne čistite a vymývajte. Hlavne ťažko dostupný stred fľaše, odkiaľ pijete a vnútro, kde je slamka.

Pri zlom skladovaní rýchlo podliehajú rôznym plesniam aj orechy. Na prvý pohľad to pritom nemusí byť vôbec viditeľné. Medzi najnáchylnejšie druhy patria arašidy a vlašské orechy. Pred konzumáciou by ste nasledujúcim spôsobom mali spracovávať vlastne všetky orechy. Cez noc ich namočte do vody a potom len v rúre usušte.

Najdôležitejšie je kompletne vyradiť z jedálnička tzv. jednoduché cukry. Opatrní však musíte byť aj pri ďalších potravinách. Čo teda konkrétne smiete a nesmiete pri protikvasinkovej diéte jesť?

Zakázané potraviny (príklady)

  • Potraviny s pridanými jednoduchými cukrami – cukor, med, sirupy, sladkosti, čokolády, sladké pečivo, väčšina ovocia (banány, mango, hrozno, jablká, hrušky, slivky, atď.), nakladaná zelenina, paradajkový pretlak, pečivo, chlieb, instantné jedlá, polotovary, mrazené a konzervované ovocie, dochucovadlá (kečup, horčica, majonéza)
  • Potraviny so zloženými cukrami – biela múka, ryža, cestoviny
  • Mliečne výrobky – mlieko, plesňové syry
  • Mäso – údeniny, bravčové mäso, paštéty, sušené mäso, konzervované ryby
  • Zelenina – zemiaky, mrkva, kukurica, topinambur
  • Strukoviny – tofu, tempeh, sója, arašidy
  • Bylinky a korenie – huby, ocot, maggi, štipľavé korenie, šalátové dresingy
  • Nápoje – sladké limonády, ochutené vody, alkohol, káva, sladké čaje, perlivé vody, džúsy

Povolené potraviny (príklady)

  • Ovocie – citróny, grapefruity, kivi, bobuľové ovocie (jahody, maliny, čučoriedky, černice)
  • Zelenina – špenát, brokolica, šaláty, uhorka, zeler, cibuľa, cesnak, cuketa, karfiol
  • Strukoviny – fazuľa, hrach, šošovica, cícer
  • Obilninové výrobky – pohánka, pšeno, celozrnné obilniny, celozrnná ryža, quinoa, amarant, pečivo a chlieb bez kvásku a kvasníc
  • Mliečne výrobky – zákvas, biele jogurty so živou kultúrou, kefír, acidofilné mlieko, tvaroh, cottage, maslo, lučina, ricotta, mozarella
  • Mäso – hydinové, králičie, jahňacie, baranie, teľacie, ryby a plody mora
  • Orechy a semienka – mandle, para orechy, píniové oriešky, lieskové oriešky, mak, kokos, slnečnicové semienka, dyňové semienka, ľan, chia semienka
  • Bylinky a korenie – zázvor, škorica, morské riasy, jablčný ocot, čerstvé bylinky
  • Nápoje – čistá neperlivá voda, bylinkové čaje, zelené čaje, voda s citrónom

Pridaj komentár