Populárny diskontný obchod Wilko nedávno oznámil zatvorenie všetkých svojich predajní, zatiaľ čo papiernictvo a kníhkupectvo WHSmith oznámilo, že na hlavných uliciach Spojeného kráľovstva neotvorí žiadne nové predajne. Čo sa to deje s britskými obchodnými reťazcami a ako na tom sú? V tomto článku sa dozviete viac.

FOTO: Jamie Davies/unsplash.com

Stav mestského ruchu v súčasnosti

Ulice v Spojenom kráľovstve boli vždy rušnými miestami plnými nakupujúcich, turistov a návštevníkov rôznorodých reštaurácií a podnikov. Hoci tieto aktivity sa nevytratili, návštevnosť ulíc v Spojenom kráľovstve sa s rozvojom technológií výrazne znížila. Bolo to tak už pred COVID pandémiou, ale obmedzenia spôsobené vysokým výskytom vírusu znamenali, že mnohé podniky nemali inú možnosť, ako sa presunúť online. No a keď reštrikcie povolili, mnohé online naďalej zostali.

Zatvárajú sa obchody? A prečo?

Obchody sa vo veľkej miere zatvárajú v dôsledku zmeny v orientácii spotrebiteľov, ktorí prechádzajú od nákupu v kamenných predajniach k nákupu cez internet. V priebehu storočí dochádzalo k častým presunom spotrebiteľov, najmä od trhov k obchodom na rohu a od obchodov na rohu k veľkým supermarketom, ktoré dnes navštevuje väčšina ľudí. V posledných rokoch sa však mnohé obchody presunuli do online priestoru.

Spočiatku ponúkal osobný nákup výhodu rýchlosti: dodacie lehoty boli často veľmi dlhé, čo znamenalo, že ste tovar mohli dostať až týždeň alebo viac po nákupe. Programy ako Amazon Prime však v súčasnosti sľúbujú, že váš objednaný tovar vám privezú už niekoľko hodín po objednaní, takže ľudia majú ešte menšiu potrebu chodiť nakupovať do mesta.


Ako sú na tom reštaurácie?

Vo všeobecnosti sa zdá, že na britských uliciach sa každoročne otvára viac reštaurácií. Portál Business Insider uvádza, že v roku 2018/19 „takmer polovica žiadostí [o zmenu účelu užívania] bola podaná s cieľom prestavať budovu na reštauráciu, kaviareň alebo na výdajňu teplého jedla“ a „jedenásť percent žiadostí sa týkalo zriadenia pohostinských zariadení, ako sú puby alebo vinárne“. To dáva zmysel: návšteva reštaurácie je spoločenskou a rekreačnou aktivitou, takže ľudia sa môžu viac prikláňať k tomu, vybrať si večerné jedlo a posedenie s blízkymi pred návštevou obchodov.

Rozmach aplikácií ako je Deliveroo, ktoré vám rýchlo dovezú jedlo až domov, však zmenil tvár mnohých reštaurácií. Niektoré z nich tvrdia, že aplikácie im uškodili, zatiaľ čo iné sa preorientovali predovšetkým alebo dokonca výlučne na služby donášky.

Navyše počas finančnej recesie sa menej ľudí stravuje v reštauráciách a uprednostňujú skôr domácu prípravu jedál pre seba, rodinu alebo priateľov. Hoci je teda situácia v porovnaní s obchodmi trochu iná, aj reštaurácie zápasia o prežitie.


Čo služby a ostatné podniky?

Podniky v oblasti pohostinstva a voľnočasových aktivít majú veľa spoločného s reštauráciami a barmi. Sú to zariadenia „pre potešenie“, priestory, v ktorých ľudia zvyknú stráviť niekoľko hodín a navštevujú ich za účelom rekreácie a zábavy. To však znamená, že sa potýkajú s rovnakými problémami ako reštaurácie a bary. Tieto podniky, považované za „životne nedôležité“, boli medzi prvými, ktoré sa v rámci obmedzení súvisiacich s COVID-om zatvárali, a poslednými, ktoré sa otvárali.

Vtedy sa mnoho ľudí uchýlilo k online alternatívam. Napríklad sa veľmi rozšírili online fitness lekcie, pretože ľudia sa odvracajú od tradičných hodín v posilňovni. Ďalším odvetvím, ktoré sa vo veľkej miere presúva na internet, sú kasína. V súčasnosti pribudlo v Spojenom kráľovstve veľa nových online kasín, čo je prejavom nárastu počtu ľudí hrajúcich hry online. Svoju úlohu tu zohrávajú aj životné náklady; rekreačné aktivity sú vo všeobecnosti prvou vecou, ktorú sa ľudia v čase recesie snažia obmedziť, čo môže mať ďalší vplyv na tieto odvetvia.


Aké sú riešenia? Čo z toho všetkého vyplýva?

Mnohé ulice v Spojenom kráľovstve urobili vážnu bilanciu svojich služieb a analyzujú, ako fungujú v Británii 21. storočia. Čoraz viac podnikov sa zameriava najmä alebo úplne na internet; napríklad obľúbená webová stránka s oblečením Topshop je teraz dostupná už len online prostredníctvom ASOS. Urbanisti v celej krajine sa zaoberajú tým, ako môžu prispôsobiť mestské centrá potrebám 21. storočia. Niektorí z nich vedú diskusie o výstavbe väčšieho počtu bytov, ktorých je často nedostatok, iní uvažujú o rôznych typoch reštaurácií a zábavných podnikov (hoci, ako už bolo spomenuté, aj tieto podniky čelia v súčasnosti problémom).

Na záver

V histórii sa podniky vždy museli prispôsobovať želaniam spotrebiteľov a ani súčasnosť nie je výnimkou. Hoci budúcnosť britských obchodných centier vyzerá neisto – najmä v čase hospodárskej krízy – internet poskytuje takmer neobmedzené možnosti, ako osloviť zákazníkov. Podnikanie v roku 2023 má svoje výzvy, ale mnohí zistili, že sa dokážu prispôsobiť a prekonať akékoľvek problémy, ak sú kreatívni, otvorení a myslia na budúcnosť.

Pridaj komentár